تبلیغات
بیقرار ظهور

اندیشیدن‏

إِنَّ فِی خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ اخْتِلافِ اللَّیْلِ وَ النَّهارِ لَآیاتٍ لِأُولِی الْأَلْبابِ .

 الَّذِینَ یَذْكُرُونَ اللَّهَ قِیاماً وَ قُعُوداً وَ عَلى‏ جُنُوبِهِمْ وَ یَتَفَكَّرُونَ فِی خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ رَبَّنا ما خَلَقْتَ هذا باطِلًا .

محققا در آفرینش حكیمانه آسمانها و زمین و همچنین در رفت و آمد حساب‏شده روز و شب ، آیات و دلائلى براى صاحبان عقل وجود دارد .

 آن خردمندان كسانى هستند كه در حال ایستادن و نشستن و در حالى كه به پهلو دراز كشیده‏اند همواره بیاد خالق جهان و پدید آرنده كیهانند .

 

بعظمت خلقت میاندیشند و در نظام حیرت‏زاى آفرینش فكر می كنند .

 آنقدر جهان را منظم و حساب شده مى‏بینند كه در پیشگاه مقدس خالق ، زبان مى‏گشایند و میگویند : پروردگارا این كاخ با عظمت را بیهوده نیافریده‏اى‏عن ابى محمّد العسكرى علیه السّلام قال : لیست العبادة كثرة الصّیام و الصّلوة و انّما العبادة كثرة التّفكّر فی امر اللَّه .

امام عسكرى علیه السّلام فرموده است : معیار بندگى و عبادت ، بسیارى روزه و نماز یعنى صوم و صلاة مستحب نیست .

 بلكه عبادت ، بسیارى تفكر در آفریده خداوند و تعقل در آیات حكیمانه پروردگار جهان است .

 قال علىّ علیه السّلام فیما اوصى به الحسن ( ع ) : لا عبادة كالتّفكّر فی صنعة اللَّه عزّ و جلّ .

على علیه السّلام بفرزندش حضرت مجتبى ( ع ) فرموده : هیچ عبادتى همانند تفكر و مطالعه در مصنوعات الهى نیست .

 عن علىّ علیه السّلام : افضل العبادة الفكر .

 عن علىّ علیه السّلام : الفكر مرآة صافیة و الاعتبار منذر ناصح و كفى ادبا لنفسك تجنّبك ما كرهته لغیرك .

 بالاتر از هر عبادتى بكار انداختن نیروى تفكر و تعقل است‏

على علیه السّلام فرموده : فكر و تدبّر ، آئینه پاكى است كه حقیقت را بآدمى نشان میدهد ، عبرت گرفتن از دگران ، ترساننده‏ایست كه بانسان پند و اندرز میگوید و براى ادب و تربیت همین بس است كه بپرهیزى از آنچه كه میل ندارى دگران مرتكب شوند .

 على ( ع )  می فرمود : صیام القلب عن الفكر فی الآثام افضل من صیام المرء عن الطّعام .

امساك قلب ، از تفكر در گناه بهتر است از اینكه مرد از غذا امساك نماید .

 امام صادق ( ع ) از حضرت مسیح روایت كرده است كه مسیح  می فرمود : انّ موسى امركم ان لا تزنوا و انا آمركم ان لا تحدّثوا انفسكم بالزّنا فضلا ان تزنوا فانّ من حدّث نفسه بالزّنا كان كمن اوقد فی بیت مزوّق فافسد التّزاویق الدّخان و ان لم یحترق البیت .

موسى بن عمران به شما امر كرد كه زنا نكنید و من شما امر می كنم كه فكر زنا را در خاطر نیاورید چه رسد بعمل زنا زیرا آنكه فكر زنا كند مانند كسى است كه در عمارت زیبا و مزینى آتش روشن كند دودهاى تیره آتش زیبائیهاى عمارت را خراب می كند اگر چه عمارت آتش نگیرد یعنى فكر گناه خواه ناخواه در قلب مردم تیرگى ایجاد می كند و بصفا و پاكى دل آنها ضربه میزند و لو عملا مرتكب آن گناه نشوند .

قال امیر المؤمنین علیه السّلام : من كثر فكره فی المعاصى دعته الیها .

امیر المؤمنین علیه السّلام فرموده است : كسى كه در اندیشه گناه باشد و پیرامون آن بسیار فكر كند سرانجام همان افكار بد و اندیشه‏هاى پلید ، او را بارتكاب گناه میخواند و آلوده‏اش میسازد .

 عن ابى عبد اللَّه علیه السّلام انّه قال حدیث تدریه خیر من الف ترویه ، و لا یكون الرّجل منكم فقیها حتّى یعرف معاریض كلامنا .

امام صادق علیه السّلام فرموده : اگر كسى یك حدیث از معارف اسلامى را بخوبى بفهمد و عمق علمى آن را بدرستى درك كند ، بهتر از آنست كه هزار حدیث را در حافظه خود بسپارد و آنها را نقل نماید ، و پیروان مكتب اهل بیت بمقام فقاهت نائل نمیشوند مگر آنكه نظرات ائمّه علیهم السّلام را درك كنند و بجهات مختلفه احادیث متوجّه باشند .

 عن علىّ علیه السّلام : عقلوا الدّین عقل وعایة و رعایة ، لا عقل سماع و روایة ، فانّ رواة العلم كثیر و رعاته قلیل .

على علیه السّلام در باره خاندان گرامى نبىّ اكرم كه شاگردان واقعى و شایسته مكتب اسلام بودند فرموده است : اینان حقایق علمى اسلام را با نیروى فكر و تدبّر فهمیدند و براى عمل كردن و بكار بستن فرا گرفتند ، نه آنكه فقط به شنیدن علوم اسلامى قناعت كنند و سپس مسموعات و محفوظات خویش را براى دگران نقل نمایند ، گویندگان مطالب علمى بسیارند ولى كسانى كه حقایق علمى را بدرستى درك كرده باشند و عملا بكار بندند كم و معدودند .

 قال علىّ علیه السّلام : فضل فكر و فهم انجع من فضل تكرار و دراسة .

على علیه السّلام فرموده است : فضیلت درك و فهم مطالب علمى بمراتب نافع‏تر از فضیلت تكرار و خواندن و فرا گرفتن آنست .

 قال علىّ علیه السّلام : من اكثر الفكر فیما تعلّم اتقن علمه و فهم ما لم یكن یفهم .

على علیه السّلام فرموده است : كسى كه در آموخته‏هاى خود بسیار بیندیشد دانش خود را استوار ساخته و بفهم مطالبى كه نمى‏فهمد نائل می گردد .

نشانی جدید بیقرار ظهور

كل بازدید ها :